해외 동향

학교사회복지사란?

샘연구소 2015. 7. 23. 22:10

미국 사회복지사협회(NASA: National Association of Social Workers)에 게시된 글이다.

 

미국에서 학교사회복지사가 무슨 일을 하는지 제시하고 있다.

우리나라는 조금 다르다.

그러나 이처럼 당당하게 전문성을 공표할 수 있을 정도의 내적 역량을 갖추기 위해 더욱 노력해야하며

(대학, 사이버대학, 학점은행제기관, (학교)사회복지학회, (학교)사회복지사협회  등과 각 개인... 모두)

또한 이들이 당당하게 역량을 발휘함으로써

궁극적으로 아동청소년인 학생들이 보다 안전하고 행복한 삶, 공평한 성장과 참여의 기회를 가질 수 있도록

사회적 여건과 제도들이 마련되어야 할 것이다.

 

현재의 교육복지사업에서의 실무자인 '교육복지사' 또는 '지역사회교육전문가'는

학교사회복지사와 같이 세계적으로 학문체계의 바탕 위에 축적된 전문적 지식과 기술을 전제로 한 전문직이 아니고

정책사업을 위해 만들어진 '직책'일 뿐 학문배경에 구애받지 않기 때문에

오히려 그 개방성이 전문적 깊이와 책임성을 요구하기 힘들게 하며 사업의 발전에도 어려움을 낳지 않나 싶다. 

또 그들이 스스로 정체성을 세우고 전문직으로 발전하기 위한 단결에도 장애물이 되고 있지 않나 생각한다.

 

그나마 '학교사회복지'라는 학문(가치, 지식, 기술, 외국과 한국의 경험들)과 가장 가까운 것이

교육복지우선지원사업인데

어떻게 하면 이것을 더욱 내실화하고 발전시킬 수 있을지 ... 계속 공부하고 토론하고 시도하고 성찰한다.

(누가 시키지도 않고 월급 주는 것도 아닌데 난 왜 이러지?  ^^;;)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

School Social Work

 

 

(미국 사회복지사협회)

 

If the only task of teachers was to teach the three R's, their jobs would be easy. But as we know, many factors conspire to make it difficult for some young people to make it through schoolamong them, poverty, substance abuse, community violence, early sexual activity and family conflicts.

 

교사의 직무가 읽고 쓰고 셈하기를 가르치는 것뿐이라면 간단하겠지만 쉽지 않다.

이유는 빈곤, 약물남용(미국은 마약 문제가 심각), 지역사회의 폭력, 어린 시절의 성관계와 가족갈등 등으로 힘든 아이들이 있기 때문이다.

 

School social workers pick up where teachers leave off. They are perhaps the professionals best equipped to address the social and psychological issues that can block academic progress. Through counseling, crisis intervention and prevention programs, they help young people overcome the difficulties in their lives, and as a result, give them a better chance at succeeding in school.

 

학교사회복지사는 교사들이 손을 떼는 바로 그 지점에서 개입한다.

학교사회복지사는 학생들의 학업성취를 가로막는 사회적, 심리적 문제들을 발견하는데 가장 훈련된 전문가들이라 할 수 있다.

학교사회복지사는 상담, 위기개입, 예방적 프로그램 등을 통해 아동청소년이 살아가면서 겪는 어려움들을 극복하도록 도움으로써 궁극적으로 그들에게 학교에서 성공할 수 있는(영어식 또는 미국식 표현: 우리식으로 하면 학교에서 뒤처지거나 탈락하지 않도록또는 학업을 포기하지 않도록이 자연스러울 것임) 기회를 제공하고자 한다.

 

About 5% of the nations approximately half a million social workers work in the schools, primarily in public school settings. Besides helping youth with traditional academic problems, social workers aid others whose specific social, psychological, emotional or physical difficulties put them at risk for falling through the cracks. These include homeless youth, gay and lesbian youth and young people with physical or mental health disabilities.

 

전세계 약 5%의 나라들이 50만명의 사회복지사들을 학교(주로 공교육기관 외국은 교육기관이나 제도가 다양하므로.)에 배치하고 있다.

학교사회복지사는 전통적인 문제인 학업을 지원하는 일 외에도 사회적, 심리적, 정서적, 신체적 어려움을 가진 학생들을 돕는다. 이들 가운데에는 집이 없는 아이들도 있고 성적 정체성문제와 동성애 문제로 고민하는 학생들, 신체 및 정신적 장애를 가진 학생들도 포함된다.

 

Because social workers are trained to think of innovative solutions to complex problems, their interventions often make a strong difference for young people at risk for academic failure.

학교사회복지사들이 이런 문제에 개입하고 이런 학생들에게 다가가는 것은 사회복지사라는 전문직의 특성상 이런 복잡한 문제에 대해 해결책을 강구하도록 훈련되어 있으며 이러한 개입이 위기에 처한 아동청소년들로 하여금 학업실패에 빠지지 않게 돕는데 효과적이기 때문이다.

 

(사례)

Here is one example. A school near Indianapolis was experiencing a high dropout rate, so the school’s social worker, Peter, created a program targeting middle-school children with poor academic records and behavior problems. His aim was to catch problems early on before they evolved into more serious conduct that are often precursors to dropping out.

After studying the situation, Peter decided to create a voluntary support group that addressed issues important to achieving academic success. He asked teachers to pass out brochures detailing the program which urged interested students to sign up.

From the start, the students who signed on were involved in all aspects of the program. Their first step was to sign a “contract” agreeing to meet realistic goals for the year. one young man, for instance, agreed to raise two of his six grades which at the time were four “F's" and two “D's". A young woman who had missed many days of school agreed to cut her absentee rate by one third.

The group also met twice a week for 30-minute intervals, where they discussed topics of their choice, including vocational planning, substance abuse and teen suicide. During all of these meetings, Peter's message was consistent: You can succeed in school. Indeed, by the end of the year, more than half the youngsters had fulfilled their contracts, and the other half had made substantial improvements. Both teachers and fellow students remarked on the positive changes they saw in the youngsters.

 

School social workers make an impact in many other arenas as well. For instance, they have designed successful violence-prevention programs. They’ve created alternative programs for gay and lesbian youth who might otherwise leave school because of peer taunting and abuse. And they are experts at intervening in crises such as teen suicides, alcohol-related deaths or school violence. In these situations, social workers use a variety of organizational and empathic tools to help both students and the community address their grief, to heal and to move on.

 

학교사회복지사는 다른 영역에서도 영향력을 발휘하고 있다. 예를 들어 폭력예방 프로그램을 디자인하는 일이 그렇다. 또래간 괴롭힘으로 학업을 포기할 위기에 빠진 동성애 청소년들을 위한 대안교육 프로그램을 개발하기도 한다. 또한 학교사회복지사는 십대 청소년들의 자살시도, 알콜 관련 사망 사건이나 학교폭력 등과 관련된 위기에 개입하는 일에 있어서도 전문가이다. 이런 상황들에 대해 사회복지사들은 매우 다양하게 조직적이고 공감적인 기법을 활용하여 학생과 공동체가 슬픔을 치유하고 극복할 수 있도록 돕는다.

 

(참고 자료)

http://www.socialworkers.org/practice/school/default.asp

http://www.helpstartshere.org/kids_and_family/schools_and_communities/default.html

 

References:

Gibelman, M. (1995). What Social Workers Do (4th ed.).

Washington, DC. NASW Press. NASW (2000) Social Work Speaks (5th ed.).

Washington, DC NASW Press.

 

 

윗글 출처:  

https://www.socialworkers.org/pressroom/features/issue/school.asp

 

 

'해외 동향' 카테고리의 다른 글

미국(SEL)  (0) 2015.07.30
일본   (0) 2015.07.30
외국의 방학중 교육활동   (0) 2015.04.29
오늘 학교 어땠어?  (0) 2014.10.13
school climate을 진작시키기 위한 관리자의 역할  (0) 2014.10.01